Dag 3: Bezoek Aareschlucht en boottocht op de Brienzersee

27 juni 2013 - Brienz, Zwitserland

Beste familie en vrienden,

Na een goede nachtrust volgde nog een korte ochtendrevalidatie van moeder. Iedere dag oefenen we 20 traptreden met ondersteuning van ons. Dit om te voorkomen dat ze dikke voeten krijgt.  Ook deze dag begonnen weer met een stevig ontbijt. Het weer was een beetje twijfelachtig en we besloten ons programma te wijzigen. Na een bijzondere dag van gisteren besloten we vandaag pas om 11 uur te vertrekken naar de Aareschlucht in Meiringen.  Deze schlucht bestaat dit jaar 125 jaar en was best goed toegankelijk voor de rolstoel. Het weer viel allesbehalve erg mee. Een paar spettertjes die geen naam mogen hebben en verder droog en de dag werd zelf afgesloten met opklaringen en zon! Indrukwekkend om te zien hoe het water zich perst door de schlucht en uiteindelijk stroomt in de rivier de Aare. In het dal zagen we dat men hier ook bezig was met dijkverzwaring/ophoging. Ik denk dat men dus ook ervaringen heeft met forse wateroverlast in dit dal. De zwitsers weten ook wel wat watermanagement is! Na dit bezoek reden we naar Brienz gelegen aan de Brienzersee. Hier namen we de boot om 13:40 uur en hebben we een prachtige boottocht gemaakt langs de Giessbacherwaterval bij Giessbach en gevaren naar Oberried en zijn we gestopt in Iseltwald. In Iseltwald hebben we ons heerlijk verwend met koffie en gebak met slagroom!

Op de terugreis namen we het historische stoomschip “de Lötschberg”. De boot dateert uit 1914 en is in het jaar 2001 geheel gerestaureerd en weer volop in bedrijf. Bijna dus 100 jaar oud ! Een hele belevenis en erg leuk ! Pa en Ma genoten ervan ! We kwamen om 15:45 uur weer terug in Brienz, waarna we nog een korte wandeling maakte in het mooie dorp Brienz.  Op de terugweg reden we nog even omhoog de bergen in naar het dorp Hoffstetten en vonden zo waar nog het oude kerkje van de Christliche Gemeinde waar we met ons gezin en het gezin van Maarten & Marjolein in 2002 een kerkdienst hadden bezocht tijdens een wintervakantie. Zelfs de preek wisten we nog, nl. “Elia bij de berg Krith”! Aangekomen in het hotel hebben we de middag afgesloten met een heerlijke kop cappuccino !  Het avonddiner was weer voortreffelijk ! Het valt ons op dat ze het nog aardig blijven volhouden. Leuk om te zien dat veel familie en vrienden ons volgen, alleen jammer dat men niet allemaal een reactie geeft. Misschien een advies om dit alsnog te doen. Pa en Ma kijken er naar uit !

1. Theo en Janneke:
    27 juni 2013
    Hey allemaal! Dat klinkt allemaal erg leuk! Fijn dat het weer goed te doen is! Zo te zien genieten opa en oma, super! Fijn hoor. Welterusten en geniet er nog even van! Liefs ons
  2. Jos, Heidi & nientje:
    27 juni 2013
    Zo te zien weer volop genoten vandaag! Veel plezier daar nog! Liefs van de kievietjes!
  3. Maarten:
    27 juni 2013
    Het lijkt mij heerlijk daar in Zwitserland. Het blijft toch het mooiste land van Europa. Fijn dat alles voorspoedig mag gaan. Wij hebben redelijk weer maar ontkomen niet aan enige nattigheid.
    Goede reis terug.