Dag 2: Bezoek Top of Europe : Jungfraujoch

26 juni 2013 - Fieschertal, Zwitserland

Beste familie en vrienden,

Na een goede nachtrust in het mooie Victoria Hotel werd de dag gestart met een stevig ontbijt. We vertrokken om half 11 richting Lauterbrunnen. Ook hier werden de nodige herinneringen opgehaald van de wintervakanties met Peter en Marlies en Maarten en Marjolein. De vele watervallen maakten indruk op onze ouders. We hadden prachtig weer deze dag en besloten toen maar de trein te nemen naar de Top of Europe, t.w. Jungfraujoch. Ma ontving een VIP-behandeling van het bahnhof-personeel ( zie foto’s) en heel de reis werd voor haar in orde gemaakt ! Echt super ! Nadat we station Wengen hadden gepasseerd kwamen we op het station Kleine Scheidegg aan de voet van de majestueuze berg de Eiger ( 3.970 m). Zoals jullie wellicht weten is dit de Jungfrau Regio en veel Japanners, Chinezen en nu zelf ook mensen uit Qatar komen naar het hoogste station van Europa. Naast de Eiger kennen we hier ook hoge bergen de Mönch (4.107m) en de Jungfrau ( 4.158 m).

In 1898 begon de bouw van de tunnel door de Eiger. Vanwege financiële problemen werd de bouw gestopt in het jaar 1905. In het jaar 1912 werd weer gestart en kwam na 16 jaren bouwtijd Europa’s hoogst gelegen treinstation op 3.454 m gereed. Vanaf het Sphinx uitzichtterras op 3.571 m heb je dan een prachtig panorama. En zowaar, we troffen het ! Het was prachtig weer. Voor onze ouders alvast een “kers op de a.s. feesttaart”.

Vele indrukken werden opgedaan. Hier spreekt de Schepping ! Adembenemende ervaringen. Op het Sphinx gebouw is een weerstation sinds 1922. De laagste gemiddelde temperatuur van Zwitserland wordt dan ook hier gemeten ( -7,9 graden). Ook geldt dit voor de hoogste gemeten windsnelheid, t.w. 265 km/h ( op 6-1-1998). Vandaag was de temperatuur op Jungfraujoch -3 graden. De treinreis vanaf Lauterbrunnen naar Jungfraujoch duurder ca. 2 uur. Vooral het laatste stuk vanaf de Kleine Scheidegg duurt een 1 uur door het vele stijgen. Het gebied was voor ons al erg bekend vanwege de uitstekende ski –mogelijkheden. Wij herinneren ons dan ook de afdalingen nabij de Eiger, t.w. een zwarte piste. Ook de andere pistes vanaf Kleine Scheidegg waren ons bekend. Er lag nog wel wat sneeuw maar het meest toch groene weides. Onze ouders hebben van deze dag echt genoten! Alles ging goed en we waren om half 8 acht weer thuis na 75 km met de auto gereden te hebben, waarna we heerlijk diner opgediend kregen. Vanavond vroeg naar bed !

1. Annemarie:
    26 juni 2013
    leuk jullie te kunnen volgen, geniet er allemaal maar van.
  2. Ria:
    26 juni 2013
    Prachtige foto's en sommige zeer bekend! Fijn dat jullie zo genieten en wij ook een klein beetje kunnen meegenieten van jullie reis!